Řetězy - rozměry řetězů

Základní informace

Řetězy se skládají z různého počtu jednotlivých článků, které jsou propojené. Články jsou vnější a vnitřní, podle svého umístění. Vnitřní článek řetězu tvoří dvě destičky spojené dvěma dutými pouzdry, které jsou kryty kovovým válečkem. Vnější článek je tvořen dvěma většími destičkami, do kterých jsou zalisovány dva čepy, které procházejí skrz dutá pouzdra vnitřního článku a oba články tak propojují. Řetěz musí mít co nejmenší možnou vůli jednotlivých dílů a články se musí navzájem volně pohybovat. K pohybu dochází mezi pouzdrem a čepem a mezi pouzdrem a válečkem.

Články můžou být těsněné O-kroužkovým nebo X-kroužkovým těsněním. Netěsněné řetězy mají menší tření, ale opotřebovávají se rychleji. O-kroužkové a X-kroužkové řetězy mají vetšinou gumový těsnící kroužek, který je umístěn mezi vnitřní a vnější destičkou a udržuje tak řetěz namazaný a odpuzuje nečistoty.

Počet článků řetězu je měřen podle počtu roztečí mezi čepy. Dodáváme délky řetězů podle standardních řetězových kol. Pokud máte řetězová kola o 2 zuby větší než je standard, budete pravděpodobně potřebovat delší řetěz. Pokud máte nějaké pochybnosti, kontaktujte nás prosím, rádi vám poradíme.


Velikosti řetězů

Řetěz Rozteč Šířka Průměr válečků
415 12.70mm 4.88mm 7.75mm
420 12.70mm 6.35mm 7.75mm
428 12.70mm 7.75mm 8.51mm
520 15.88mm 6.35mm 10.16mm
525 15.88mm 7.85mm 10.16mm
530 15.88mm 9.53mm 10.16mm
532 15.88mm 9.53mm 11.10mm
630 19.05mm 9.53mm 11.91mm
632 19.05mm 9.66mm 12.68mm

Tloušťka destiček je různá, záleží na typu a výrobci – většinou mezi 1,5 a 2,6 mm. Je proto důležité použít spojku řetězu, která je na řetěz určená výrobcem.
Velikost, výrobce a typ je obvykle vyznačen na straně destičky.


Britské klasické velikosti řetězů a jejich moderní ekvivalent.

Klasické míry Reynoldovo č. Ekvivalent
1/2 x 3/16 Inch 110044 podobné 420
1/2 x 5/16 Inch 110046 428
5/8 x 1/4 Inch 110054 520
5/8 x 3/8 Inch 110056 530

BSA, Triumph Bantam, Cub a podobné starší lehké britské motocykly potřebují řetěz o velikosti 1/2 x 3/16 palců. Je tomu tak proto, že metrické ekvivalenty, i když mají stejnou rozteč, mají jiné velikosti válečků, a proto správně nesedí na zubech řetězových kol. Díky tomu se řetězová kola velmi rychle opotřebují.
Na mnoho britských motocyklů nepasují moderní zesílené řetězy, které většinou mají velmi silné boční destičky. Některé britské klasické motocykly mají řetězy s lichým počtem článků. Je to umožněno díky speciálnímu článku.


Jaký je rozdíl mezi řetězy 50 a 530?

V současné době existuje jen malý nebo žádný rozdíl mezi řetězy 50 a 530. Rozdíl původně pochází z doby, kdy byly řetězy 50 používány v průmyslu a řetězy 530 především v dopravě. Proto byly řetězy 50 odolnější, ale na druhou stranu těžší a dražší. Dnes jsou řetězy značeny jako 50 (530).