Motocyklové brzdové kotouče: Jaké jsou, jak fungují a jak je vyměnit...

Kotoučové brzdy fungují na principu tření brzdových destiček o brzdový kotouč pomocí hydraulického systému. Kotouč je upevněn ke kolu a pomocí tření brzdových destiček o kotouč, se kolo zpomaluje. Dochází tak k přeměně pohybové energie na teplo. V motocyklovém odvětví se první kotoučové brzdy objevily v roce 1962. Jejich vývoj od té doby zaznamenal obrovský krok kupředu a kotoučové brzdy jsou dnes mnohem promyšlenější a účinnější.

Existuje několik typů brzdových kotoučů:

example of a solid motorcycle brake disc
Pevný brzdový kotouč
example of a floating motorcycle brake disc
Plovoucí brzdový kotouč
example of a solid wavy motorcycle brake disc
Pevný konturovaný brzdový kotouč
example of a floating wavy motorcycle brake disc
Plovoucí konturovaný brzdový kotouč
Vrtané nebo drážkované kotouče:

Tyto kotouče mají vyvrtané drážky nebo díry, díky nimž se mohou chlubit několika speciálními vlastnostmi. Vrtané a drážkové kotouče si lépe poradí s nečistotami a prachem, mnohem rychleji také odvádějí dešťovou vodu, jsou tak mnohem méně kluzké a fungují lépe. Také se rychleji ochlazují a zabraňují tak přehřátí.

Plovoucí kotouče:

Plovoucí kotouče se volně pohybují na čepech i lehce laterálně (do stran). Plovoucí kotouče se skládají z vnitřního unašeče a vnějšího brzdného prstence. Díky pohyblivému spojení těchto dvou částí se dokáží kotouče lépe přizpůsobit poloze brzdového třmenu. Výhodou je to, že zabraňují přenosu tepla z brzdy do náboje kola. Uchycení také dává prostor k roztažení kotouče, když se třením zahřeje, a tak nezpůsobuje napětí, které by mohlo vést k případnému zkroucení. Umožňuje také lepší vycentrování kotouče při použití s pevným třmenem.

Konturované kotouče:

Tyto kotouče jsou na trhu relativně nové. Jsou děrované a na vnějším konci konturované, což přináší snížení hmotnosti v porovnání se standardním kulatým kotoučem. Umožňují také lepší odvod tepla. Konturované kotouče nacházejí hlavní uplatnění u terénních motocyklů.

Pokyny výrobců kotoučových brzd a možné nebezpečí:

  • Když si koupíte nový kotouč, je vhodné ho před montáží očistit a odmastit, mohli by na něm být nečistoty a mastnota z výroby.
  • Nejprve odstraňte starý kotouč a zkontrolujte stav upevňovacích šroubů, případně je vyměňte za nové.
  • Před montáží nového kotouče odstraňte nečistoty a zbytky oleje z povrchu náboje, aby byl povrch hladký a připravený pro nový kotouč.
  • Dotáhněte šrouby podle specifikací výrobce motocyklu.
  • Ujistěte se, že je třmen správně vystředěn mezi brzdovými destičkami, aby nedošlo k přidírání.
  • Zkontrolujte stav třmenu, zbavte ho nečistot a zkontrolujte zda se všechny pístky volně pohybují.
  • Varování:Při výměně kotouče je velmi doporučováno také vyměnit brzdové destičky – pokud je nevyměníte, může to mít vliv na záruku kotouče poskytovanou výrobcem.
  • Správné přizpůsobení destiček kotouči je důležité pro optimální výkon vašeho nového kotouče a destiček. Brzděte pomalu a postupně, vyhněte se náhlému a ostrému brzdění, dokud si nebude jisti, že je nový kotouč správně zajetý.
  • Kontrolujte brzdové destičky a kotouče pravidelně kvůli opotřebení, zajistěte rovnoměrný a úplný kontakt mezi brzdovým obložením a kotoučem.