!!! UPOZORNĚNÍ PRO ZÁKAZNÍKY !!!

Vážení zákazníci,
na základě vládních opatření jsme nuceni omezit naše služby pouze na výdej předem objednaného zboží. Objednávat můžete na eshopu, emailem nebo telefonicky.
Děkujeme, že tato omezení respektujete.

Vaše wemoto.cz

Motocyklové brzdové kotouče: Jaké jsou, jak fungují a jak je vyměnit...

Kotoučové brzdy fungují na principu tření brzdových destiček o brzdový kotouč pomocí hydraulického systému. Kotouč je upevněn ke kolu a pomocí tření brzdových destiček o kotouč, se kolo zpomaluje. Dochází tak k přeměně pohybové energie na teplo. V motocyklovém odvětví se první kotoučové brzdy objevily v roce 1962. Jejich vývoj od té doby zaznamenal obrovský krok kupředu a kotoučové brzdy jsou dnes mnohem promyšlenější a účinnější.

Existuje několik typů brzdových kotoučů:

example of a solid motorcycle brake disc
Pevný brzdový kotouč
example of a floating motorcycle brake disc
Plovoucí brzdový kotouč
example of a solid wavy motorcycle brake disc
Pevný konturovaný brzdový kotouč
example of a floating wavy motorcycle brake disc
Plovoucí konturovaný brzdový kotouč
Vrtané nebo drážkované kotouče:

Tyto kotouče mají vyvrtané drážky nebo díry, díky nimž se mohou chlubit několika speciálními vlastnostmi. Vrtané a drážkové kotouče si lépe poradí s nečistotami a prachem, mnohem rychleji také odvádějí dešťovou vodu, jsou tak mnohem méně kluzké a fungují lépe. Také se rychleji ochlazují a zabraňují tak přehřátí.

Plovoucí kotouče:

Plovoucí kotouče se volně pohybují na čepech i lehce laterálně (do stran). Plovoucí kotouče se skládají z vnitřního unašeče a vnějšího brzdného prstence. Díky pohyblivému spojení těchto dvou částí se dokáží kotouče lépe přizpůsobit poloze brzdového třmenu. Výhodou je to, že zabraňují přenosu tepla z brzdy do náboje kola. Uchycení také dává prostor k roztažení kotouče, když se třením zahřeje, a tak nezpůsobuje napětí, které by mohlo vést k případnému zkroucení. Umožňuje také lepší vycentrování kotouče při použití s pevným třmenem.

Konturované kotouče:

Tyto kotouče jsou na trhu relativně nové. Jsou děrované a na vnějším konci konturované, což přináší snížení hmotnosti v porovnání se standardním kulatým kotoučem. Umožňují také lepší odvod tepla. Konturované kotouče nacházejí hlavní uplatnění u terénních motocyklů.

Pokyny výrobců kotoučových brzd a možné nebezpečí:

  • Když si koupíte nový kotouč, je vhodné ho před montáží očistit a odmastit, mohli by na něm být nečistoty a mastnota z výroby.
  • Nejprve odstraňte starý kotouč a zkontrolujte stav upevňovacích šroubů, případně je vyměňte za nové.
  • Před montáží nového kotouče odstraňte nečistoty a zbytky oleje z povrchu náboje, aby byl povrch hladký a připravený pro nový kotouč.
  • Dotáhněte šrouby podle specifikací výrobce motocyklu.
  • Ujistěte se, že je třmen správně vystředěn mezi brzdovými destičkami, aby nedošlo k přidírání.
  • Zkontrolujte stav třmenu, zbavte ho nečistot a zkontrolujte zda se všechny pístky volně pohybují.
  • Varování:Při výměně kotouče je velmi doporučováno také vyměnit brzdové destičky – pokud je nevyměníte, může to mít vliv na záruku kotouče poskytovanou výrobcem.
  • Správné přizpůsobení destiček kotouči je důležité pro optimální výkon vašeho nového kotouče a destiček. Brzděte pomalu a postupně, vyhněte se náhlému a ostrému brzdění, dokud si nebude jisti, že je nový kotouč správně zajetý.
  • Kontrolujte brzdové destičky a kotouče pravidelně kvůli opotřebení, zajistěte rovnoměrný a úplný kontakt mezi brzdovým obložením a kotoučem.